søndag 11. desember 2011

Hva gjør du når du har glemt navnet på den du prater med?


Å glemme navnet til en person du har møtt tidligere er ikke noe uvanlig fenomen, men hva skal du gjøre for å rette opp inntrykket?

Jeg har selv vanskeligheter med å huske navn. Jeg ble derfor glad da jeg snublet over denne artikkelen av Gretchen Rubin, en skribent for Psychology Today. Hun gir seks tips for hva du kan gjøre for å ikke totalt miste ansikt når du har problemer med å komme på navnet til den du prater med.

1. "Jeg er blokkert"-finten
Eksempel: "Jeg har lyst til å kalle deg 'Andreas', men jeg vet det ikke er riktig."

2. "Selvfølgelig vet jeg hvem du er, og jeg vil vite alt om deg"-finten
Eksempel: "Hei, kan jeg få kortet ditt?"

3. "På tungespissen"-finten
Eksempel: "Jeg vet hva du heter, men akkurat nå står det helt stille"

4. "Du er brilliant"-finten
Eksempel: "Wow! Du er flink som klarer å huske navnet mitt fra seks måneder tilbake. Jeg klarer ikke engang å huske navn jeg hørte i går. Så selvfølgelig må jeg spørre hva du heter."

5. "Så klart jeg husker deg"-finten
Eksempel: "Hva het du til etternavn igjen?"

6. Introduksjons-finten
Eksempel: Introduser personen til en annen du kjenner, og hør hva navnet er: "Hei, jeg vil du skal møte Per Person."

Personlig liker jeg nummer 6 best (og har brukt den selv). Nummer 5 føler jeg kan være litt risikabel. Hvis den du snakker med faktisk bare gir deg etternavnet, så er det dobbelt så flaut å innrømme at du ikke husker fornavnet.

Hva med deg? Hva gjør du i situasjoner hvor du ikke husker navnet til en person?

Foto © NatalieMaynor

2 kommentarer:

  1. Hahaha, jeg pleier bare å kalle dem det jeg tror de heter, men bommer som oftest og får det dermed korrigert ;-P Andre ganger bare innrømmer jeg at jeg er dårlig på navn og trenger å få det på nytt. Men det er litt kjedelig da.

    SvarSlett
  2. Jeg liker også nummer 6 best. Hender jeg introduserer folk for hverandre og hører veldig godt etter for å få repetert navnene deres.

    SvarSlett