søndag 5. februar 2012

Kvinner bruker oftere personlig pronomen

Kvinner sier "jeg" oftere enn menn gjør.

Jeg har nettopp lest boka The Secret Life of Pronouns av James W. Pennebaker. Boka tar for seg hvordan små funksjonsord kan si mye om personen som ytrer dem. Pennebaker har analysert tusenvis av tekster, fra transkriberte taler til Twitter-innlegg. Basert på dette har han kunnet avsløre hvordan bruk av småord som pronomener, artikler, preposisjoner, osv kan fortelle noe om personen som bruker dem. En av mange interessante fenomener som blir beskrevet i boka er kjønnsforskjeller i bruk av personlig pronomen, eller "jeg".

Pennebaker fant ut at kvinner bruker det personlige pronomenet ca 12% mer enn menn.

12% er ganske lite. Det tilsvarer ca 1-2 flere "jeg" i minuttet (avhengig av hvor fort man snakker), og i en samtale vil ikke dette være noe du registrerer. Det er allikevel en statistisk signifikant forskjell, og sier kanskje noe om forskjell i tankesett mellom menn og kvinner. Pennebaker peker på forsøk som viser at kvinner, som gruppe, viser seg å være mer selvbevisste og mer selvfokuserte enn menn. Bruken av det personlige pronomenet peker på dette.

Bruk av pronomen viser hva taleren fokuserer på. En person som sier "jeg" ofte, avslører at hun har fokus på seg selv.

Dette er bare en av mange forskjeller mellom menn og kvinners språkbruk. For mer informasjon anbefaler jeg Pennebakers bok på det sterkeste. Det er også mulig jeg vil skrive mer om denne boken i et senere bloginnlegg.


Foto © KittyKaht

6 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Men hva sier menn istedenfor det personlige pronomenet? Eller er det slik at kvinner sier ting som menn uansett ikke sier, altså, snakker kvinner mer, eller på hvilken måte "unngår" menn dette pronomenet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, forskjellen er ikke fordi kvinner snakker mer. Det handler mer om hva man prater om. Menn prater blant annet mye om ting. Menn bruker flere artikler (en,ei,et) enn kvinner.

      ..og menn bruker flere banneord ;)

      Slett
  3. det er bare å ta en titt på debattforum.. sjekk kvinneguiden eller hvilket som helst mamma/baby/foreldreforum vs diskusjon.no eller freakforum. det er nesten rart å se hvor mye damedebattene går i "jeg/meg/mitt" der andre er preget av sak/tema/ide.

    liker bloggen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!

      Det er viktig å påpeke (jeg vurderte å skrive det i hovedinnlegget) at selvbevissthet og fokus på seg selv, ikke nødvendigvis innebærer selvopptatthet eller egoisme.

      Det betyr heller ikke nødvendigvis at kvinner er mindre opptatt av sak/tema enn menn. De har kanskje bare lettere for å si "Jeg ser det på den og den måten" vs "sånn er det". Det vil i så fall være en mer reflektert måte å diskutere en sak/team/ide på. (Dette blir spekulasjon, og Pennebaker tar ikke opp akkurat dette)

      Slett
  4. enig i at det ikke betyr at de er mer selvopptatte eller egoistiske.. men jeg har ikke klart å ikke irritere meg litt.

    tror det at så mange jenter/damer har blogger som handler om sitt eget liv viser litt av det samme: de har et perspektiv som er mer rettet innover enn det menn har. de har det i genene kanskje, det å være fokusert på seg/sitt/sine... om det er mer reflektert? jeg har inntrykk av at menn tar fler elementer med i sine vurderinger, mens det for kvinner er mer legit å bruke følelser og subjektive oppfatninger som grunnlag. dette var kanskje litt ot :)

    SvarSlett