torsdag 10. november 2011

Mer medgjørlig på full mage


Du har lettere for å bli overtalt hvis det skjer i forbindelse med et måltid.

Folk er lettere å overtale hvis man samtidig serverer dem mat, forteller Neurosciencemarketing.com. Dette skyldes det som blir kalt assosiasjons prinsippet, som forteller at mennesker har en tendens til å blande sammen forskjellige stimuli og tanker. En undersøkelse har blant annet vist at hvis man plasserer en pen dame i en bilreklame, så fører dette til at mennene som ser reklamen mener bilen er raskere, bedre designet og mer appellerende.

På samme måte som en pen dame gjør at man kan tillegge en bil positive egenskaper, så kan en full mage gjøre deg fornøyd med forslagene du får servert sammen med maten. Den positive opplevelsen av å være mett gjør at du også er positiv til det du hører.

Det er dermed ikke uten grunn at gode selgere ofte tar med sine kunder på lunsj.

foto © Sherman Geronimo-Tan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar